Agil hardwareudvikling

//af

Det seneste årti er der sket store forandringer til den traditionelle måde at udvikle nye produkter på. De agile metoder er taget i anvendelse i rigtigt mange virksomheder og specielt i softwareudvikling og IT har de for længst slået sig fast som måden at håndtere større kompleksitet, forandringer og usikkerheder på.

 

Det er derfor oplagt at kigge bredere og bruge nogle af de gode metoder i udviklingen af fysiske produkter (mekanik, elektronik osv.) samt i de funktioner der knytter sig til udviklingen (indkøb, test og produktion).

Denne skalering kommer dog ikke uden udfordringer og det viser sig ofte at man løber i problemer hvis man prøver f.eks. at implementere en meget fast Scrum model i hele livscyklus.

Nogle af de store udfordringer kan være:

  • Hvem er Product Owner og holder Scrums definition af rollen i hardwareudvikling?
    Der viser sig ofte at være stor forskel på at prioritere en backlog af user stories for software og prioritere al kompleksiteten der hører til både udvikling, modning og løbende produktion (i nogle gange meget store styktal) og lifecycle management af fysiske produkter. En beslutning kan ofte være do-or-die for virksomheden og det kan være svært at definere rollen så den er klar og i harmoni med ledergruppens ansvar og samtidig kan opfylde intentionen
  • Er udvikling af hardware udelukkende iterativ og giver det mening at ”sprinte” i hele livscyklus?
    Det er blevet meget nemmere at lave hurtige prototyper på selv de mest komplekse mekaniske emner men det vil stadig ofte være både dyrt og indebære store forsinkelse at foretage funktionelle ændringer sent i et hardware udviklingsforløb. Men skal man så nødvendigvis arbejde iterativt, hvis man alligevel ikke kan foretage ændringer? Er det nødvendigvis samme udviklingsmodel der giver størst værdi fra man afdækker usikkerheder i funktionalitet til man skalerer produktionen op fra den første kunde til 1 millon stk. per år?
  • Det kan være svært at samle effektive, cross-functional teams med alle funktionerne der skal til for at lave effektiv hardwareudvikling (fra salg/marketing over udvilking og test til indkøb og produktion) Reelt er man afhængig af alle for at have det komplette billede og kunne prioritere indsatsen men når teamet har forskellige og supplerende kompetencer, skal der mere til end et standard Scrum team

Hvis du går og bokser med udfordringer der minder om disse, holder vi et webinar om emnet d. 18.08.2021 hvor vi med udgangspunkt i lessons learned fra en case fra Danfoss vil prøve at komme et skridt nærmere svaret på ovenstående spørgsmål. Og ja, der vil både være dos and donts! Ligeledes vil der være tid til at udveksle erfaringer med andre ligesindede så vi alle kan blive en smule klogere på vores specifikke udfordringer og måske endda få udvidet netværket så vi i morgen har en ny livline, når der dukker et nyt, stort spørgsmål op.

Du kan finde webinaret her, hvor der også vil være mulighed for tilmelding: https://danskprojektledelse.dk/arrangement/agil-hardwareudvikling/

Vi ser frem til at se dig og grave ned i en praktisk anvendelse af agil hardwareudvikling!

 

Mark Madsen
Mark har mere end 20 års erfaring med ledelse af projekt- og kvalitetsorganisationer fra virksomheder som Danfoss, Saab, Mærsk og Lego. Han har også 15 års erfaring med agile transformationer og har både set hvilke signifikante forbedringer man kan opnå ved at anvende de agile metoder, men også hvilke forhindringer der kan være på rejsen og hvor agil gør mere skade end gavn. I juli 2020 startede han virksomheden Aspire Innovation sammen med amerikanske og tyske partnere med formålet at hjælpe virksomheder blive hurtigere fra idé til profit gennem effektiv projekt- og porteføljestyring.