DPL Community

Skal du med over i kommunikations-fitnesscenteret?

af Hans Grønnebæk, Arla

Anmeldelse: “Tal troværdigt – og få succes med din kommunikation” af Annette Bjerre Ryhede

(Anmeldt i tidsskriftet PROJEKTLEDELSE #2018-3)

Mangler vi en bog, der er skrevet til projektledere, om hvordan man får sine projektdeltagere, styregruppemedlemmer og andre interessenter til at lytte, forstå og føle sig tryg ved dig som projektleder?

Trænger du til at blive bedre til at tale troværdigt? Svaret afhænger, som så ofte før, af hvem der svarer på dette spørgsmål. Eller gør det? Efter endt læsning er jeg svært meget i tvivl om rigtigheden i det perspektiv. Bogen mindede mig i høj grad om hvor vanskeligt det er holde et godt oplæg. Hvor sjældent jeg lytter til en præsentation og føler mig revet med. Hvor sjældent jeg føler en så smittende passion, for det emne der nu er på tale, at det giver mig lyst til at følge efter personen der taler. Og det er jo det jeg burde føle i langt størstedelen af tilfældene. Men jeg gør det alt for sjældent!

Holder du fast i de gode vaner?
Opskriften er egentlig ikke så svær, på papiret. Værktøjerne til at finde frem til sin personlige passion, og tale derfra; strukturere og målrette budskabet; øve sig før man går på scenen samt få styr på sin nervøsitet, er til at forstå. Du har sikkert hørt om meget af det før. Du har måske været på kursus og brugt en god, struktureret metode flere gange. Men holder du fast i de gode vaner? Får du struktureret feedback fra ærlige kollegaer og bliver du lidt bedre hele tiden? Hvis ja, så har du sikkert ikke stort behov for at læse denne bog.

Passionen
I min erfaring har de fleste et vist behov for at (gen)læse en bog som ”Tal troværdigt”. Bogen gennemgår systematisk, hvad det kræver at kommunikere rigtig godt. Vi starter med passionen. Hvilket jo gør hele forskellen. At føle taleren brænder for emnet er afgørende – jeg tror faktisk de fleste vil overse eller tilgive en del fejl og mangler, hvis man mærker en person brænder for sagen. På samme måde gør manglende passion det helt umuligt at kommunikere med succes.

Dig som formidler
Et andet, meget vigtigt, men sjældent fuldt udnyttet, redskab i arbejdet med kommunikation, er feedback. Uden ærlig og konstruktiv feedback, vil hastigheden hvormed du forbedrer dine optrædener være meget lav, eller helt udeblive. Som der står i et af de sidste kapitler, om at træne sine kommunikationsmuskler: ”Du bliver ikke for alvor god til at kommunikere ved at læse om det i en bog. Du skal øve dig. Igen og igen.” Og henne i det her kommunikations-fitnesscenter skal der opsættes mål og trænes målrettet. Hvor tit har du fx set en video med dig selv, præsentere og brænde igennem, og på den måde været din egen tilskuer? Mange, jeg har foreslået dette, finder det angstprovokerende – men det er bare en stor og billig kilde til visdom om dine evner udi kommunikation. Eller hvad med at holde en testpræsentation for en mindre skare, før det rigtig går løs? Det virker faktisk rigtig godt og det føles kun sært i starten. Feedback skal være langt mere end ”tak – det gik fint”. Naturligvis er der gode ting at sige. Men ting, du kan forbedre, vil der altid være noget af. Så frem med checklisten på side 163. Her kan du nemt gennemgå grundelementerne: Kropssprog og øjenkontakt; Stemmen; Budskab og struktur; Dig som taler.

Er du ude på et sidespor?
En anden interessant pointe i bogen, er brugen af PowerPoint. Ikke at værktøjet er dårligt, men det kan nemt misbruges, og man risikerer at begå ”sui-slide” (som en anden bog om emnet kalder det). For meget tekst på sine slides og en oplægsholder, der ser op på sine slides meget af tiden, tænder ikke just for engagementet hos tilhørerne. Men når vi føler, det er forkert ikke at lave nogle slides – at ”de andre, tror ikke jeg har styr på det, hvis jeg ikke har lavet nogle slides”. Ja, så er vi for længst ude på sidesporet. Samtidig kan man sige, at hvis jeg tror min forberedelse er færdig, når jeg har lavet mine slides – ja så er risikoen for fiasko også stærkt forhøjet.

Hvad brænder du for?
Mange af os har vist glemt, hvad det koster at kommunikere middelmådigt eller dårligt: Lytterne har svært ved at have tillid til dig. De forstår dig ikke, måske fordi du kommer med alt for mange budskaber på en gang. De synes, du er dødkedelig fordi din stemme er monoton og dit kropssprog er ikke eksisterende. Der er ingen gnist i dine præsentationer, fordi du ikke rigtig ved, hvad du brænder for.

Hov, når det nu står på den måde, ser det jo ret alvorligt ud. Hvis det ovenstående er bare tilnærmelsesvis retvisende, har du jo store problemer. Ja, så kan du være nok så dygtig og erfaren, men hvis du ikke kommunikerer godt, forsvinder relevansen af din tilstedeværelse, meget hurtigt. Omvendt kan du opnå ret meget hvis kommunikationen er god: De tror på dig og løber med dig i din retning. Som så meget andet kræver det tid. Tid i kommunikations-fitnesscenteret skal prioriteres – kom af sted mindst tre gange om ugen, det er altafgørende for din succes.

Louise Kærbo

Arbejder med kommunikation, markedsføring, web samt tidsskriftet Projektledelse hos Dansk Projektledelse.


Styrk dit netværk

Bliv en del af et stærkt netværk, der tør videndele og udveksle erfaringer for at løfte projektarbejdet.

Bliv medlem af DPL

leave a reply