Bliv hørt som projektleder

//af

Når du tager ordet foran dit team, din styregruppe og dine kolleger,  vil du gerne have dem til at forstå det, du siger. Men du vil nok også gerne have dem til at tro på det. Og du vil måske også gerne kunne overbevise dem, inspirere dem og motivere dem? Metoden er, at tale troværdigt og tænke strategisk. Du får her 3 indspark til at forstærke din evne til at blive hørt. 

Giv projektet mening
”Great Place to Work” kårer hvert år Danmarks bedste arbejdsplads. Udover stolthed over arbejdspladsen, fællesskab med kollegaer og tillid til ledelsen er en klar vision et af de parametre, der bonner ud i meget tilfredse medarbejdere. Dit projekt har også en vision. Den har et højere formål. Projektet skal løse et problem. Gøre noget nemmere, hurtigere og bedre. Hvordan projektet gør en forskel, fx for medarbejdere, kunder, samfund, miljø, sundhed, økonomi skal italesættes af dig, når du vil have opbakning til dit projekt. Og ’hvorfor’ det er vigtigt for dig, for organisationen og for jer alle, skal du italesætte, når du vil motivere. Besvar spørgsmål: Hvorfor er det her vigtigt på et højere plan? Glem aldrig at besvare ’hvorfor’. En ting er ’hvad’ vi skal gøre og ’hvordan’ – men hvorfor er afgørende for at projektet – og alle dets del-elementer – giver mening for dem, der er i berøring med det. 

1. Din PowerPoint er blot sekundant
Du har indkaldt dit team til et møde, hvor du vil fortælle dem, hvad der skal ske i den nærmeste fremtid, og hvad I skal fokusere på nu. Det er nu, du ikke skal falde for fristelsen til at få lavet en flot og imponerende PowerPoint, der nærmest ligner en brochure – så funklende får den projektet til at se ud. Det er nu, det er dig, der er vigtig – ikke din PowerPoint. Du skal tale til dit team med både dit hoved og dit hjerte for at få dem med, så I sammen kan gøre vision, strategi og mål til virkelighed. Det er ikke svært, når du ved, hvad det allervigtigste budskab, du skal kommunikere, er. Sæt dig i din målgruppes sted: Hvis nu du var dem. Hvis du havde deres interesser og behov: Hvad ville du så være interesseret i? Hvad ville du have brug for at vide? Og hvordan ville du have brug for at få det oversat, så du kunne forstå det? 

Skriv dine vigtigste pointer ned og giv dem en struktur, der vil guide dit publikum igennem dit oplæg og frem til dit budskab. et skridt ad gangen. 

Hvis dine værdier som projektleder er ærlighed og nærvær, udtrykker du dem, når du træder frem fra din PowerPoint. Lad din PowerPoint være sekundant med billeder, der understreger dine pointer og gør dem klokkeklare. 

2. Find din passion og brug den
Når du rejser dig op og formidler et budskab til dit team, forholder de sig til dit kropssprog og din stemmeføring: Udviser du selv engagement og passion omkring budskabet? Har du ejerskab til det? Virker du sikker og rolig omkring dine pointer og dit budskab?

Din udstråling er lige så meget en del af dit budskab, som dine ord er. Hvis du ikke selv udstråler passion, er det stensikkert: Det bliver meget svært at forvente, at dit team skal blive engagerede. Derfor er det afgørende, at du ikke bare tror på dit budskab, men også ved, hvordan du videreformidler det engageret og troværdigt til lige præcis din målgruppe. Her gælder det om, at du gør de værdier, der ligger til grund for dit budskab, tydelige, så dine medarbejdere kan spejle sig i dem. Stil dig om på deres side af bordet og se budskabet fra deres side: Hvad skal der til for, at de vil se det med sympatiske briller? Hvordan skal du vinkle budskabet? Hvilke historier skal med for at skabe indlevelse? Hvilke fakta skal med for, at de kan følge logikken? Du er vigtig for dit team. Det kan også være her, din passion er?

3. Omfavn sårbarheden – den giver dig gennemslagskraft
Glem blufærdigheden og giv dig selv lov til at blive lidt ’fired up’, som amerikanerne siger. Det kan føles uvant og sårbart at lade dit eget engagement skinne igennem, når du taler til dit team. Lad ikke frygten for at være lidt sårbar, når du står overfor dine samarbejdspartnere, holde dig tilbage. Det er selve sårbarheden omkring din passion for visionen, der giver dig ørenlyd. Den, der får dine medarbejdere til at spærre øjne og ører op, blive inspirerede og motiverede. Og husk: Jo mere du arbejder med din kommunikation som projektleder, jo flere situationer kan du guide dit team igennem. Træd ud af comfortzonen, træk vejret, og husk dig selv på, hvorfor dette projekt er vigtigt for dig, dit team og jeres organisation. Tal så. 

Ordet er dit – brug det til at gøre en forskel.

Læs mere om hvordan du kommunikerer troværdigt og strategisk, find øvelser der guider dig og inspiration fra 10 erfarne projektledere fra bl.a. Ørsted, DSB, Københavns Kommune og Accenture i bogen TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation her: https://artikulation.dk/bog-tal-trovaerdigt/

Annette Bjerre Andersen Ryhede
Annette er cand.comm. og bachelor i psykologi fra RUC, hvor hun i dag er ekstern lektor. Hun er forfatter til bogen Tal Troværdigt, der udkom den 1. marts på Akademisk Forlag. Bogen er skrevet på baggrund af inspirerende cases fra både Danmark og USA og interviews med 10 erfarne projektledere fra DSB til Accenture. Annette er ejer af ARTIKULATION, hvor hun har mere end 10 års erfaring med at rådgive, undervise og coache ledere og projektledere fra bl.a. fem C20 virksomheder og offentlige organisationer og interesseorganisationer som DSB, KL, Københavns Kommune, Danner og HK. Læs mere på www.artikulation.dk